Hierboven staat de afbeelding van de twee huishoudaccu's onder de bij-rijder-stoel. Om geen probelem met gekoppelde huishoudaccu's te krijgen is het verstandig om twee accu's gelijktijdig te plaatsen, die dan ook nog uit de zelfde productie batch komen zodat de interne weerstand gelijk is. Aan de kleur van beide accu's is al te zien dat deze niet uit de zelfde productie batch komen.
Is dat het enige probleem? Nee.
Als we kijken naar de koppelkabels dan vallen een paar zaken op.
1. De kleur van de kabelschoen is geel. Gele kabelschoenen zijn bedoeld voor bekabeling van 4mm2 t/m 6mm2.
2. Die plakband achter de kabelschoen is vreemd.
Als we op de kabel zelf gaan kijken, dan zien we:
Ja, het staat er echt 10mm2. Maar dat past toch niet in een kabelschoen voor maximaal 6mm2 ? Dat is juist. Helaas is de foto van de zwarte kabel mislukt, maar bij de rode kabel hebben ze het zelfde gedaan.
Dus om toch die 10mm2 kabel te kunnen gebruiken is er deel van de aders weg geknipt.
Ja, omdat we toch een wat betere aansluiting voor de klant wilde maken hebben wij dus gekozen voor een 16mm2 koppelkabel. En de juiste aansluiting ziet er dan zoals hieronder uit:
Omdat de metalen kabelschoenen wat groter zijn, doen we er nog een krimpkous over als bescherming:
Ja, een paar goede koppelkabels maken kost meer tijd en je hebt er ook nog speciaal gereedschap voor nodig. Het is dus in aanschaf wat duurder, maar het komt ten goede voor de levensduur van de huishoudaccu's. En dat is dan ook de echte kosten besparing. (Natuurlijk de ergenis van problemen met de verkeerd gekoppelde huishoudaccu's niet mee geteld.)