606. Dakdoorvoer & bedrading

606. Dakdoorvoer & bedrading

Over de dadoorover en bedrading in uw camper.

Bedrading
Veel fabrikanten van daglicht-/zonnepanelen, solar laadregelaars maar ook van satelliet ontvangers en omvormers geven in een tabel aan de aderdiameter van de aan te sluiten kabels. Wat je vervolgens ziet is dat de toegepaste kabel vaak nauwelijks aan die specificatie voldoet. Als bijvoorbeeld twee daglichtpanelen gekoppeld worden, wordt vergeten dat de diameter van de aansluit kabels groter moet zijn. Reden is simpel, twee panelen parallel dus meer energie bij gelijk blijvende uitgangsspanning dus een grotere stroom dus dikkere kabels vereist. Als de omvormer (12 volt => 230 volt) wat verder weg van de accu is geplaatst moet wederom de aansluitkabels dikker zijn, zo niet zal de omvormer tijdens zware belasting sneller klagen over een te lage accu spanning. Als de satelliet ontvanger niet rechtstreeks op de accu wordt aangesloten met kabels van voldoende diameter, zal je vaak horen dat de aanstuur motoren het er moeilijk mee hebben. 

Waarom worden er dan toch zo vaak te dunne kabels gebruikt: PRIJS. Een dunne kabel is veel goedkoper dan een dikke kabel EN de klant ziet het verschil vaak niet. Producten / apparaten werken vaak ook met dunne kabels. Alleen als het apparaat de maximale waarden bereikt zal het minder goed of niet meer functioneren.

Dakdoorvoer
En als we dan toch met kosten besparing i.p.v. kwaliteit bezig zijn, laat die dakdoorvoer maar achterwege. Gewoon een flinke dot kit om de kabel resulteert ook wel in een waterdichte aansluiting (... voor zolang het duurt). En even vaak komen we op camperdaken bedrading tegen zonder voldoende afscherming. En ja, zonder die extra goed afscherming werkt het ook wel totdat er een een tak van een boom de draad beschadigt...

Auteur: Gerrit-Jan ten Voorde
Geschreven: 13-03-2020