Eigenlijk is het de hele tijd het zelfde in de elektrotechniek. Bekijk niet een product afzonderlijk maar past het in de gehele installatie. Er zijn veel verschillende acculaders te koop. Bijna
elke goede acculader is ook een slechte acculader als die in de verkeerde situatie gebruikt wordt.
Veel mensen weten wel dat er verschillende type acculaders zijn. Ze bedoelen dan snelladers, normale acculaders en druppelladers. Als we naar de betere acculaders kijken, zoals CTEK, dan kunnen we de volgende stappen in accu opladen onderscheiden:
STAP 1 DESULPHATION / HERSTELLENDit is een gepattenteerd proces die zorgt voor een langere levensduur van de accu. Een pulserende spanning verwijdert de sulfaataanslag van de loodplaten en herstelt de accucapaciteit.
STAP 2 SOFT START
Het systeem test of de accu lading kan accepteren. Als een accu lang "stil" heeft gestaan, dan zal het zuur "uitzakken" en raak de vloeistof uit balance. Door met een lage laadstroom te beginnen kan het zuur zich eerst weer goed gaan mengen voordat het opladen begint.
STAP 3 BULK LADING
Opladen met maximale stroomsterkte tot circa 80% van de accucapaciteit. Voor de meeste acculaders (m.u.v. de druppelladers) is dit de eerste stap waarmee ze beginnen.
STAP 4 ABSORPTIE LADING
Opladen met afnemende stroomsterkte tot 100% van de accucapaciteit. Voor de meeste acculaders (m.u.v. de druppelladers) is dit de tweede / laatste stap in het oplaadproces
STAP 5 ANALYSE
Het systeem test of de accu lading kan vasthouden. Tijdens dit proces wordt de accu even niet verder opgeladen. Accu's die geen lading vasthouden, moeten mogelijk worden vervangen. De meeste acculaders gaan er vauit
STAP 6 RECOND
Reconditioneringsfunctie voor sterk ontladen accu's.
STAP 7 FLOAT, KLAAR VOOR GEBRUIK / VOLLEDIG OPGELADEN
De accuspanning wordt op "maximaal" niveau gehouden door een geringe constante laadspanning.
STAP 8 PULSE, ONDERHOUDSLADEN / DRUPPEL LADING
Door de accu op een constante spanning te houden, komt de vloeistof tot stilstand. Hierdoor zal het zuur gaan "uitzakken" en raakt de accu uit balance. De acculader controleert de accuspanning en geeft zo nodig een puls om de accu in balance en volledig opgeladen te houden. De accucapaciteit wordt gehandhaafd op 95-100 %.
De orginele acculader in de camper.
In veel campers zit af fabriek al een acculader ingebouwd. Ook deze acculader is goed, als je rekening houd met de gehele installatie en hoe die gebruikt wordt. Wat bedoelen we hiermee. Veel van die acculaders zijn gemaakt voor loodzuur(tractie)/GEL/AGM accu's. Een CTEK acculader detecteert zelf het type accu, echter bij de meeste acculaders (dus ook in de camper) moet je dit zelf instellen. Deze "schakelaar" is vaak wat moeilijker te vinden. Soms zit die daadwerkelijk achter een paneel verstopt. Veel camper dealers n/of de eigenaren die een ander type huishoudaccu plaatsen vergeten dit in te stellen (of weten niet hoe).
Vervolgens is er het misverstand dat velen denken dat de acculader in de camper een druppel-oplaadfunctie heeft. Het belangrijkste van de druppel oplaadfunctie is dat de accuspanning moet kunnen varieeren. Als we echter op de acculader in de camper kijken (en als het er niet direct op staat, in de
technische handleiding van de acculader) dan vinden we vaak de volgende grafiek.
Zoals je kan zien wordt de accuspanning, zoals bij veel camper-accu-laders, constant op 13,8 volt gehouden. Dus in vergelijking met de CTEK acculader, heeft dit systeem alleen STAP 3 & 4. Als een accu te lang opgeladen wordt op een snelllaadspanning (14,4 Volt) dan zal deze meer vloeistof gaan verdampen en dat kan zelfs tot (droog)koken gaan. Om het "koken" te voorkomen, schakelt deze camper acculader terug naar 13,8 volt. Zolang 230 volt is aangesloten zal de accuspanning, na het het eerste "volladen", de accuspanning op 13,8 volt houden. Dit is dus duidelijk
geen druppel lader.
Als de camper enkele maanden aangesloten wordt op 230 volt, dan komt de accu tot "stilstand". Het water/zuur mengsel zal langzaam maar zeker zich gaan scheiden. Het zuur zal "uitzakken". Als de accu daarna snel opgeladen wordt door de camper acculader (deze heeft geen soft start) of door de dynamo van de camper dan zal dit tot schade aan de accu leiden. Het hoeft niet zo te zijn dat de accu dan meteen 100% defect is, maar optimaal is die zeker niet meer.
Conclusie:Een accu die regelmatig geladen en ontladen wordt blijft zeer lang goed bruikbaar. Het gaat dus niet zo zeer om of je eens in de week, twee weken of 1 keer per maand de accu oplaad, zolang de accu ook de kans krijgt om wat te ontladen. Dus als je de camper op 230 volt aansluit in de winter stalling kan je het beste er een tijdklokje tussen zetten. Aangezien dat je digitale tijdklokken met een week programma overal kan komen voor +/- 10 euro, is dat de meest efficiente oplossing om de accu's in goede conditie te houden. Stel de klok dan zo in dat er
1 dag in de week gedurende 24 uur de 230 volt wordt ingeschakeld.