Onderhoudsvrije accu's:
Dit zijn de GEL-accu's, AGM-accu's en de calcium (start & huishoud) accu's.
Onderhoud vereisende accu's:
Loodzuur (Start-; Semi-tracktie-; Tracktie-; Watersport-) accu's moeten vrijwel altijd (1 a 2 keer per jaar) op vloeistof niveau gecontroleerd worden. Als de loodplaten (gedeeltelijk)droog komen te staan, raken ze erg snel defect. Vaak zijn die accu's van schroefdoppen voorzien die eenvoudig te openen zijn. Er zijn ook accu's met een "doppen-strip". Als die accu tevens een gas-afvoer-slangtje heeft, is het belangrijk om ook het vloeistof niveau van die accu te controleren.
Accu & winterstalling:
Een accu op een constante spanning houden (statische) is niet goed. Een accu die regelmatig geladen en ontladen wordt blijft zeer lang goed bruikbaar. Het gaat dus niet zo zeer om of je eens in de week, twee weken of 1 keer per maand de accu laad, zolang de accu ook de kans krijgt om wat te ontladen. Dus als je de camper op 230 volt aansluit in de winter stalling kan je het beste er een tijdklokje tussen zetten. Aangezien dat je digitale tijdklokken met een week programma overal kan komen voor +/- 10 euro, is dat de meest efficiente oplossing om de accu's in goede conditie te houden. Stel de klok dan zo in dat er 1 dag in de week gedurende 24 uur de 230 volt wordt ingeschakeld.
PAS OP als het gaat vriezen:
Een ontladen accu bevriest veel sneller. Een volledig geladen accu bevriest pas beneden -50 graden, een accu die al voor 50% ontladen is (met een spanning rond 12,4 volt) bevriest bij ongeveer -25 graden, terwijl een accu met een spanning van 12,2 volt al bij -10 graden bevriest. Dit heeft te maken met de zuurdichtheid, die afneemt (en dus ?wateriger? wordt) naarmate de spanning daalt.