Over accu's is al veel geschreven. Op internet komen we regelmatig informatie tegen van personen die er "alles van weten" omdat het bij hun camper goed gaat. Of ze beweren er "verstand" van te hebben terwijl ze niet snappen waarom die accu toch defect raakt.Wat we helaas ook vaak constateren is dat er veel (camper- / garage-) bedrijven zijn, die het verschil tussen startaccu's en huishoudaccu niet kennen / begrijpen, laat staan dat ze iets weten van verschillen tussen huishoudaccu's onderling . Jammer. Het is toch echt niet zo moeilijk.

Startaccu:
Een startaccu is gebouw om in zeer korte tijd (dan praten we over seconden) grote hoeveelheden stroom te kunnen leveren. Verder wordt de accu zo veel mogelijk "vol" gehouden. Er wordt alleen stroom onttrokken tijdens het starten van het voertuig, waarna de dynamo de accu meteen weer gaat opladen.

Huishoudaccu:
Huishoudaccu's zijn gebouwd om gedurende langere tijd (uren / dagen) een beperkte stroom te kunnen leveren. Diepontlading, het ver leeg trekken, van een huishoudaccu kan geen kwaad, de startaccu zal in die omgeving echter snel defect raken. Op de webpagina "huishoudaccu's" staat meer informatie over de verschillende type die er zijn. Bepaal de type accu's hebben ook onderhoud nodig, zie webpagina "Accu's en onderhoud". Als uw camper energie te kort komt, is het niet verstandig om er zomaar een tweede huishoudaccu parallel op de bestaande huishoudaccu aan te sluiten. Kijk eens op de webpagina "Accu's parallel schakelen".

Accu specificaties:
- Exide GEL accu's 2009
- Exide accu's 2011, algemeen verzicht

Accu's doormeten:
Het is mogelijk om capaciteit van accu?s te meten echter dat vereist kostbare meetapparatuur en specifieke kennis van zowel huishoudaccu?s als de meetapparatuur die ingesteld moet worden. Er zijn tegenwoordig ook veel "goedkope" digitale meters te koop die beweren dat te kunnen, echter tijdens uitgebreide testen is de "kwaliteit" zichtbaar geworden (absoluut niet betrouwbaar). Het is mogelijk om de status van uw accu?s bij Vodeg Camper Products te laten meten. Zo?n test kost slechts ?14,95 per accu, mits deze eenvoudig toegankelijk is.